Direktlänk till inlägg 4 januari 2011

Nu är jag i etern...

Av Lilla Blå - 4 januari 2011 09:42

Hej på er...


Lilla Blå här.


Jag är en Nordisk Familjebåt av lite udda slag. Därför har jag fått beteckningen NFS där S står för special. Min mast står på kölen, min motor är flyttad lite längre fram, mitt roder syns inte på akterspegeln och jag har lite högre mast. Annars är jag en ganska vanlig NF byggd 1990 enligt nya NF konceptet, men med toalett i förpiken.

Bor nu i Nyköping efter att ha varit trogen Åkersberga i hela mitt liv.


För närvarande är jag i ide, täckt av plast och snö, men jag längtar redan till våren även om vintern knappt har börjat  


  

Vid gamla hemmet utanför Åkersberga

  

 
 
Ewa Luvö

Ewa Luvö

7 mars 2011 22:05

Hej lilla Blå! Jag heter Nefi, är också en NF och finns på Västkusten. Du hittar mig på http:luvansseglarblogg.blogspot.com Vi syns!

http://luvansseglarblogg.blogspot.com

 
Ingen bild

Karin Hydling

23 mars 2011 21:34

Kul att kunna följa "Lilla blå" även när hon har flyttat från oss. En liten detalj är att hon har aldrig bott i Åkersberga. Hemmahamnen var Hästängsudd i Österåkers kommun. Det var endast postadressen som var Åkersberga (tätort i Österåker).

Lilla Blå

13 maj 2011 18:00

Hej

Hoppas allt är bra med er. Har varit dålig på att skriva men ska ta tag i det nu... Hade ni någon liten sammanställning på historian om lilla blå?, vem som ägt, när och om båten varit i sjön mm. Vore kul att ha hela historien.
Inte lätt med geografin ibland :-)... tack för påpekandet.
Mvh

Jocke o Jenny

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Lilla Blå - 4 maj 2016 21:30


Äntligen en skön dag med lite svensk försommarvärme! Passade på att sticka ner efter jobbet och se till att pricka av lite på listan. Ny olja och oljefilter i motorn samt rengöring och byte av bränslefilter (lyckades också identifera en tjyvlufts...

Av Lilla Blå - 27 april 2016 20:54


+4 grader, 6m/s och en smal farled, hur kan det bli bättre för lite riggtester  ?   Försöker hitta rätt grundinställning på riggen då jag i år satt an fiolen mer än tidigare. Dagens test var del 1 av att hitta hur mycket storskotet böjer masten v...

Av Lilla Blå - 24 april 2016 15:00


+4 grader och 4-8m/s enligt SMHI:S prognos, så blev en kort tur på mellanfjärden införd rejält varma kläder. Lite för löst ansatt rigg, en trasig travare i storseglet och lite för plant skotad fock, vart dagens samlade erfarenhet. Märkte också at...

Av Lilla Blå - 23 april 2016 21:41


En lite eftermiddagstur på mellanfjärden efter hagelskurarna givit med sig blev det   Hade tur och inget oväder drog ut över vattnet, så slapp bli blöt denna gång. Vart att kolla och åtgärda lite småsaker med rigg/skotning samt passade på att kop...

Av Lilla Blå - 21 april 2016 20:21


   Då var premiären avklarad!     Satte dit segel och det mesta av den löpande riggen (saknas lite rev mm).     När spridarna sitter 4,70 från ytan är det bra att ha en hyfsat hög kajkant och en släpkärra!   Kort premiärtur i ränn...

Ovido - Quiz & Flashcards