Direktlänk till inlägg 22 maj 2011
Dagen har tillbringats med bryggsegling och problemlösning. Inte så dumt när vinden pep i så båten lutar 5 grader vid bryggan på bara masten!
Men det började innan dagens mekande...
Efter mycket surfande på seglings-siter och tittande på bilder hade jag bestämt mig för att Lilla Blå skulle få nytt backstagsarrangemang. Backstagens orginal upplägg var 6-växlad talja genom avlastare och till winch.
Ger bra spänning i förstaget men skapar vissa logistiska och fysiska problem då man behöver göra tre saker samtidigt i slagen och helst med minst 4 armar...
Efter lite testande har problemets kärnpunkt identifierats. Kan en lösning fixas som gör att lä backstag snabbt kan tas hem, samtidigt som lovarts går att släppa från maxlast så att det snyggt åker framåt "bakom" bommen, så ska backstaghanteringn vara möjlig för en normal männsiska med två armar...
,och så ska man ju kunna göra det samtidigt som man ser till att Lilla Blå färdas något så när i rätt riktning även när man är ensam i brunnen .
Efter visst räknande och skissande så har jag kommit fram till att en bra avlastare tillsammans med en lite kraftigare dyneema tamp och ett par block möjligör en lösning där det 6 skurna arrangemanget bara används för den sista uppsträckningen (typ fintrim på storskotsarrangemang).
En chock-cord apteras som framåtdragare och leds utanför mantåget sista biten så att backstaget hålls borta från ruff och sittbrunnswinchar.
Spinnlocks lite större avlastare monteras tvärs båten på sittbrunnens aktersarg nära akterstagets fästpunkt, vilket gör att det är enkelt att släppa och ta hem backstagen utan att behöva lämna platsen vid rorkulten. Efter snabbhemtagning används de gamla avlastarna och winchen för att sträcka upp ytterliggare.
Sakt och gjort, hål borras och saker monteras.
Efter ett antal timmars mekande och ett antal resor fram och tilbaka hemifrån så är allt på plats och faktiskt funkar som det är tänkt! alltså vid bryggan... nu behöver det bara testas på riktigt.
Snabbtänkta läsare inser nog att det inte går att släppa på en enkel (2 gångers)utväxling hur många gånger som helst när man i nästa ögonlick tar in på en 6-växlad. Skillnaden i kraft gör att det 6-växlade arrangemangets block kommer närmare och närmare varandra för varje gång, och efter ett antal gånger behöver det släppas på för att komma tillbaka till utgångsläget. Men jag räknar med att det lär man sig att hantera efter lite övning.
Ska ta lite foton på arrangemanget nästa gång jag är nere och har kameran med...
Nu får vi se om det blir nån kvällstest i veckan om nu inte jobbet ställer till det. Flyg och vulkanutbrott har ju visat sig inte gå bra ihop förut, så att jobba på flygplats kan vara lite krävande om det blåser åt vårt håll (senaste nytt säger dock att det rör sig åt andra hållet).
Och här är då några bilder.
Här är hela arrangemanget (man skymtar gummitampen som drar fram backstaget överst i bilden). Winchen är just utanför bild till vänster.
Och här är de nya Spinnlock avlastarna, har tamparna gående genom fästet för akterstaget för att få lite bra "dragvinkel" och inte belasta bultarna till avlastarna i onödan i sidled.