Direktlänk till inlägg 19 juni 2011

Regn och mera regn...

Av Lilla Blå - 19 juni 2011 21:44

Inte mycket resultat att utvärdera från solcellen i grådasket  , men tog kameran och fotade lite när jag ändå var där.


NASA tankmätare för batteriet (fyrkantiga)

Regulator och nytt 100Ah AGM batteri  

   Solceller på rufftak  

 
 
Ingen bild

Roger SWE395 Magda

20 juni 2011 11:41

snyggt ! Borde ge bra med ström till kyl mm

Roger

 
Ingen bild

Roger NF Magda

16 januari 2012 22:19

Hur går det med båten o bloggen? ;-)

 
Ingen bild

Jocke

22 februari 2012 18:59

Hej Roger

Andra halvan av förra sommaren vart tyvärr "inställd" pga av dödsfall i släkten, så både båt och bloggande stannade av ett tag.
Nu är vi på banan igen och planer för sommaren börjar dyka upp i skallen...
En semestervecka till Gotland är redan mer eller mindre bokad. Angående kappseglandet så blir det i vilket fall minst ett par lokala race i Nyköping/Oxelösundstrakten.
Självklart så har jag några båtfixar projekt också! Nya luckor till ruffen i lämpligt kompositmaterial med inbyggd ruta är designutmaningen för våren.
Sen har jag det stora ångestfyllda projektet med segel... har precis roat mig med att ta in offerter på stor och fock från lite olika loft. Mycket pengar och mycket avvägningar mellan prestanda/pris/livslängd. Måste sätta ner foten i nån riktning snart (kanske inte överhuvudtaget nytt i år ens), så att man kan få ett mättal i år.
Planer/Nyheter på Magda fronten?
Mvh

Jocke NF Lilla Blå

 
Ingen bild

Roger NF Magda

7 mars 2012 19:55

Ibland kommer annat före... Vi jobbar på i lite lugnare fart med båten i år. Mest pga att det så mycket blev gjort förra vintern/våren. Jag gör oxå nya luckor med en teak ram och akryl"glas". Lite bilder finns på bloggen och flera kommer nästa vecka när de är klara... Kul med nya segel och jag tror nog att jag kan rekommendera Gransegel. Vi köpte krysstället och spinnakern hos Nextsails i Bålsta. Mest för hantverket görs på plats och seglen är lätta och snygga!! Men jag tror att Gran är vassare på storsegel och ex. vis gennakrar! Våran code zero kommer från dem. Annars så blir det Ornörunt och Roslagen sea Race. Ev även soloseglingen runt Sandhamn den 18/8. Hoppas kunna hålla farten uppe under sommaren... tror att jag löste vissa trimmfel och även "knäckte koden" när det gällde att få fart på NFen i mellan-hård kryss!! Sail on..

 
Ingen bild

Jocke NF Lilla Blå

13 mars 2012 16:24

Hej Roger

Gör du separata myggluckor? Jag tänkte satsa på en myggardin på insidan om jag kan få den vettigt tät.
Ska bli kul att se dina luckor när du är klar, börjar med mina om ca två veckor (bilder kommer).
Har börjat säsongen med att lacka upp rorkult och hängpinne (teak), så att samvetet hålls lite i schack nu när det känns som sommar ute...:-)
Väljer loft för stor och fock denna vecka. Har bekant på ett loft så blir nog där så att man får lite extra tro på att det blir kanon! Får bli nya fall och backstag oxå så att det inte finns nått att skylla på vid trimning.
Fick ju kopiöst med stryk av NF:en Jenny på Arkö Runt förra året, men hur mycket som berodde på gamla segel och mitt trim är svårt att sia, då skeppare Anders Roman på Jenny är en riktig snabb NF räv.
Vore ju jättekul om man hade fått grejorna i ordning till Ornö så att man kunde ta sig upp och få prova lite trim i "riktiga" förhållanden, får väl se hur våren utvecklar sig...


 
Ingen bild

Roger NF Magda

13 mars 2012 21:32

Det blir en separat mygglucka, den som syns på bilden på bloggen. Har lagt ut den kompletta fixat-listan oxå på bloggen... jobbar vidare med fixen som återstår och hoppas att se er på ORNÖ-RUNT... har du ansökt om mätbrev även för i år?

 
Ingen bild

Jocke NF Lilla Blå

14 mars 2012 08:47

Väntar med mätbrevet eftersom jag kommer att få nya mått på nya segel :-). Mätte själv in seglen förra året och fick i år en fråga om måtten på genuan då det verkar som om mina mätningar inte riktigt stämmer (antagligen så blev det ingen naturlig akterliks kurva).
Jag tänker bara mäta in med stor, fock och spinn i år så får jag se vad det blir. Seglar oftast båten på två man (eller med passiv crew), så känns naturligt att ägna denna sommar till att hitta krysstrim med bara fock.

 
Ingen bild

Roger NF Magda

15 mars 2012 07:56

Ja det var inte så lätt att hitta krysstrimmet med självslående focken. Jag behöver själv vinkla om fockskenan lite för att få vagnen att löpa ut med nuvarande skodragning.. Jag vill inte ha fockskotet tvärs över fördäck så det går vi kindblock på skenans ytterkanter. Är er skena i bra skick? Har du bestämt dig för vilket loft? Lägger ut bilder på de nästan färdiga luckorna på bloggen, där finns även "den kompletta lista" Jag tänkte anmäla mig till "No crew" solosegling den 18 Augusti. Häng med där.. MVH Roger

 
Ingen bild

Jocke NF Lilla Blå

15 mars 2012 21:55

Skenan ser helt ok ut, men har inte testat den så mycket eftersom focken jag har haft hitintills har varit en omsydd 110% som inte funkade så bra som självslående om man inte rullade in några varv...
Hur ser din skotning ut? Kärvar den för att du har skotningen till kindblock? Själv har jag haft skotet över däck men som du säger så är det inte så kul, skulle gärna ha nått annat smart arrangemang.
Det blir DoyleSweden som levererar segel (de som tidigare var Granloftet i Linköping). Kul med ett "nytt" märke i Sverige och så kan man hoppas att de anstränger sig lite extra när de nu ska visa upp vad de kan på marknaden!

Beundransvärd lista! Både i antalet åtgärder och att du kommer ihåg/har listat allt!
No crew låter kul, lägger in i kalendern så får vi se om det förhindrar andra ev saker den helgen :-)

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Lilla Blå - 4 maj 2016 21:30


Äntligen en skön dag med lite svensk försommarvärme! Passade på att sticka ner efter jobbet och se till att pricka av lite på listan. Ny olja och oljefilter i motorn samt rengöring och byte av bränslefilter (lyckades också identifera en tjyvlufts...

Av Lilla Blå - 27 april 2016 20:54


+4 grader, 6m/s och en smal farled, hur kan det bli bättre för lite riggtester  ?   Försöker hitta rätt grundinställning på riggen då jag i år satt an fiolen mer än tidigare. Dagens test var del 1 av att hitta hur mycket storskotet böjer masten v...

Av Lilla Blå - 24 april 2016 15:00


+4 grader och 4-8m/s enligt SMHI:S prognos, så blev en kort tur på mellanfjärden införd rejält varma kläder. Lite för löst ansatt rigg, en trasig travare i storseglet och lite för plant skotad fock, vart dagens samlade erfarenhet. Märkte också at...

Av Lilla Blå - 23 april 2016 21:41


En lite eftermiddagstur på mellanfjärden efter hagelskurarna givit med sig blev det   Hade tur och inget oväder drog ut över vattnet, så slapp bli blöt denna gång. Vart att kolla och åtgärda lite småsaker med rigg/skotning samt passade på att kop...

Av Lilla Blå - 21 april 2016 20:21


   Då var premiären avklarad!     Satte dit segel och det mesta av den löpande riggen (saknas lite rev mm).     När spridarna sitter 4,70 från ytan är det bra att ha en hyfsat hög kajkant och en släpkärra!   Kort premiärtur i ränn...

Ovido - Quiz & Flashcards