Alla inlägg under september 2012

Av Lilla Blå - 29 september 2012 20:21

Slut på blötläggning, tid för planer och hemmameck :-)

Fick med en syskonbåt upp på land, så nu känner sig inte Lilla Blå så ensam i vinter   

          

Av Lilla Blå - 18 september 2012 22:56

Japp då börjas planeringen för vinterns inköp och projekt...  

Lilla Blå har inte mycket till instrument, gammal silva 2200 logg och ett 200 ekolod som funkar till och från, samt en Garmin 421 plotter + min Ipad.


Men då är det ju desto roligare att börja från början!

Nu gäller det bara att vara lagom balanserad så att man får vettiga grejor som man verkligen kommer att utnyttja i både crusing och kappsegling.

Efter att ha läst en massa på nätet och fått inspiration både från tillverkare och andra seglare så har jag fastnat för följande upplägg:


Garmin 421 GPS plotter.

Ipad med Iregatta (Kurs, Lod, Layline mm) samt Seapilot HD (översikts navigering och IAis)

NX2 Sailpack (Multi med fart och TWS + Vind analog)

Steer analog (AWA)


Ipaden har jag på fäste i rufföppningen vilket har visat sig funka kanon under den här säsongen, svängbar montering funkar både som väder/sol skydd samt bra funktion för eventuell taktiker/navigatör. Med Iregatta så blir den också ett bra multi instrument med stora siffror.


Min Garmin 421 har jag sittande svängbar nära rorkultens fäste, vilket skapat trygghet hos rorsman både med och utan besättning...   .


För att få ihop paddan och NX2 blir det en Nmea/WiFi server.


Med ovan hoppas jag få till ett system som ger mig lite verktyg som gör att jag enklare kan hitta samma trim varje gång. Självklart hänger allt i slutändan på min förmåga att segla båten och inte på instrumenten, men det är förbaskat kul med teknik...


 









Av Lilla Blå - 15 september 2012 20:53

helt ok kryssvinklar.


och så filmtajm... http://youtu.be/hTfwzg0IBMo


      

 
 


 

Av Lilla Blå - 7 september 2012 14:09

Har nu fått ett nytt snyggt kapell levererat. Tyckte att det var ett måste nu när man har en så ny och fin stor. Passade på att styla den lite i samarbete med segelmakaren   .

 



Har också haft nöjet att ha Uffe på Doyle med ut på båten en sväng   . Vi gick igenom mitt problem med att få till bra höjdtagning på kryssen och kollade av lite generella triminställningar. Nyttigt och kul samt gav mig inspiration till att börja titta på lösningar som gör att jag enklare får till rätt inställning på riggen. Sammanfattningsvis så var det nämligen min rigginställning som har ställt till det lite i mina trimförsök. Seglen står enligt Uffe som tänkt, och skotpunkter mm är helt ok. Självklart så måste jag hitta det där lilla extra som ger de sista 100 delarna på loggen, men skönt att veta att man inte är helt borta  .

Nu blir det lite mer fokus på backstagen och lite planering för kommande tekniska lösningar...


Av Lilla Blå - 4 september 2012 18:26

Efter att ha kappseglat några gånger, både med full (inte onykter  ) besättning och twohand, insåg jag att rorkulten och jag aldrig skulle bli sams i slagen, speciellt när man var 3 i sittbrunn.

På Lilla Blå är rorkulten rak och sitter i bakre bänken i sittbrunnen till skillnad från andra NF:ar. Detta gör att jag antingen måste höja upp den ganska mycket i slagen för att kunna "glida" under till andra sidan, eller så måste jag knuffas med mittgasten om platsen för att ta mig runt framför. Lyckas också till och från lyfta upp den så mycket att jag inte kan styra tillbaka i slaget, vilket ger spännande varianter på båtvingel .


Men problem är ju till för att lösas, så jag satte mig ned och skissade lite vilket ledde till en mall i kartong som sen ledde till en prototyp i limmad plyfa. En väldigt svängd sak...


 

(blir lite mjukare böjar på den riktiga)


Prototypen funkade alldeles utmärkt och det kändes som om sittbrunnen vart flera dm längre, så nu var det bara till att bygga en i mahogny...

Men efter ett antal kvällars funderande och surfande på rorkultar och dess tillverkning, rannsakade jag mig själv angående tid, energi och chansen att jag skulle misslyckas med konstruktionen om jag skulle bygga själv. Hur jag än vände och vred på frågan vart resultatet nedslående och inte i min linje "bygg helst bäst själv", men det är nog bara att inse att en så kraftigt S-svängd rorkult kräver en expert med rätta grejor. 

Så efter lite mailande väntar jag nu på Lilla Blå:s nya styrspak som tillverkas av Niklas på Nyström Båtbyggeri, en riktig expert när det gäller trä och båtar.

Återkommer med bilder och rapport när första "styrningen" är utförd... 


Av Lilla Blå - 3 september 2012 22:32

Behövde stilla seglingssuget så det vart en solorepa ut på mellanfjärden med stor och genua direkt efter jobbet. Lagom medelvind men 5-7 ms i byarna vart ganska tufft solo då både backstag och genua skulle tas omhand i slagen.

Lite blöt genua när man inte hann skota in...

 


En och annan palaver med backstag runt bommen och nedklappningar blev det   , men kul var det...

Snurrade fram och tillbaka några gånger för att prova lite trim. Blev inga riktiga krysstester då jag hade fullt upp med att bara hinna skota mm, men fick i allafall testa lite olika varianter med fart i slagen och genuaskotning.


    


Lilla Blå går fantastiskt bra med genuan när man får till det, blir lite sugen på att mäta in med den, men får nog vänta tills jag fått ordning på focken så man ser fartskillnaden.

Vinden mojnade snabbt och jag gled tillbaka mot bryggan rakt in i solnedgången i nästan plattvatten. Gjorde trots det 2,5-3 knop och båten var så balanserad att jag kunde gå fram och ställa mig i fören och fota lite!


 

 


Mera sånt här önskas   

Skapa flashcards