Direktlänk till inlägg 18 september 2012

Nya instrument till nästa sommar

Av Lilla Blå - 18 september 2012 22:56

Japp då börjas planeringen för vinterns inköp och projekt...  

Lilla Blå har inte mycket till instrument, gammal silva 2200 logg och ett 200 ekolod som funkar till och från, samt en Garmin 421 plotter + min Ipad.


Men då är det ju desto roligare att börja från början!

Nu gäller det bara att vara lagom balanserad så att man får vettiga grejor som man verkligen kommer att utnyttja i både crusing och kappsegling.

Efter att ha läst en massa på nätet och fått inspiration både från tillverkare och andra seglare så har jag fastnat för följande upplägg:


Garmin 421 GPS plotter.

Ipad med Iregatta (Kurs, Lod, Layline mm) samt Seapilot HD (översikts navigering och IAis)

NX2 Sailpack (Multi med fart och TWS + Vind analog)

Steer analog (AWA)


Ipaden har jag på fäste i rufföppningen vilket har visat sig funka kanon under den här säsongen, svängbar montering funkar både som väder/sol skydd samt bra funktion för eventuell taktiker/navigatör. Med Iregatta så blir den också ett bra multi instrument med stora siffror.


Min Garmin 421 har jag sittande svängbar nära rorkultens fäste, vilket skapat trygghet hos rorsman både med och utan besättning...   .


För att få ihop paddan och NX2 blir det en Nmea/WiFi server.


Med ovan hoppas jag få till ett system som ger mig lite verktyg som gör att jag enklare kan hitta samma trim varje gång. Självklart hänger allt i slutändan på min förmåga att segla båten och inte på instrumenten, men det är förbaskat kul med teknik...


 









 
 
Ingen bild

Roger NF Magda

26 september 2012 09:15

låter som ett bra upplägg! Jag har plottern sitter infälld i skottet bara för att få det lite rent i sittbrunnen.. Dock kan den vara lite svår att se ibland när man kryssar.. Men med det stöt och vatten säkra fodralet till paddan plus seapilot gör att jag kan ha den vid mig var som helst på båten och ha koll på både WMG och navigering.. Enda nackdelen är att efter några timmar behöver den laddas.. jag har ett 12 volts uttag nu i sittbrunnen men kommer att sätta ett till i aktern för där kan paddan ligga och ladda i säkert förvar även i kryss o dåligt väder, men som jag skrev på bloggen så fungerar det toppen bra med nmea och wifi boxarna.. När vi seglade Nordic på två personer så styrde Gunnar och jag kunde sitta på kanten och både burka,trimma och ha paddan i handen för navigering och fart koll.. Ps bra att låsa självrotationen på skärmen vid kryss o så ... :-)

 
Tomas

Tomas

14 mars 2013 11:04

Kikade in på din blogg - du har ungefär samma projekt på gång som jag :) Tänkte bara tipsa dig om att har du inte köpt NX2 paketet än så har Hjertmans riktigt bra pris nu, 14kkr jmft med tidigare 18 (som de flesta andra firmor tar).

http://m77-silanah.blogspot.se

 
Ingen bild

Jocke, Lilla Blå

14 mars 2013 15:49

Hej Tomas
Tack för tipset, men jag slog till och köpte av Benns för ca 15kkr i höstas. Fördelen med det vara att man fick det digitala windinstrumentet där man kan visa lite mer än på det analoga (om man nu föredrar det), så jag tänker frångå min planering och börja med två instrument och se om jag nöjer mig med det.
Jag funderar på att inte ta upp ett hål för lodgivaren (har redan en gammal fattning för loggen)utan bara sätta det direkt mot skrovet på insidan i lite sikaflex, såg att nån annan hade gjort det och fått godkända värden. Alltid lite nervöst att göra hål i botten på en båt tycker jag :-)
Ska följa din blogg om du skriver om hur det går, vänatr på lite värme så att jag kan börja med det som jag tror är krångligast, vindgivare och kabel i mast (jag har genomgående mast som är tätad).
Lycka till med projektet

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Lilla Blå - 4 maj 2016 21:30


Äntligen en skön dag med lite svensk försommarvärme! Passade på att sticka ner efter jobbet och se till att pricka av lite på listan. Ny olja och oljefilter i motorn samt rengöring och byte av bränslefilter (lyckades också identifera en tjyvlufts...

Av Lilla Blå - 27 april 2016 20:54


+4 grader, 6m/s och en smal farled, hur kan det bli bättre för lite riggtester  ?   Försöker hitta rätt grundinställning på riggen då jag i år satt an fiolen mer än tidigare. Dagens test var del 1 av att hitta hur mycket storskotet böjer masten v...

Av Lilla Blå - 24 april 2016 15:00


+4 grader och 4-8m/s enligt SMHI:S prognos, så blev en kort tur på mellanfjärden införd rejält varma kläder. Lite för löst ansatt rigg, en trasig travare i storseglet och lite för plant skotad fock, vart dagens samlade erfarenhet. Märkte också at...

Av Lilla Blå - 23 april 2016 21:41


En lite eftermiddagstur på mellanfjärden efter hagelskurarna givit med sig blev det   Hade tur och inget oväder drog ut över vattnet, så slapp bli blöt denna gång. Vart att kolla och åtgärda lite småsaker med rigg/skotning samt passade på att kop...

Av Lilla Blå - 21 april 2016 20:21


   Då var premiären avklarad!     Satte dit segel och det mesta av den löpande riggen (saknas lite rev mm).     När spridarna sitter 4,70 från ytan är det bra att ha en hyfsat hög kajkant och en släpkärra!   Kort premiärtur i ränn...

Ovido - Quiz & Flashcards