Alla inlägg under mars 2013

Av Lilla Blå - 24 mars 2013 20:04

Då var vårens projekt påbörjade! känns kanon att ha kommit igång   .

Stack också ner till båtklubben i veckan och signade upp mig för sjösättning den 24 April, så nu är det bara att ge järnet.


Med åren har man ju blivit lite visare så nu försöker jag inte längre tro att jag kan gissa hur lång tid saker och ting kommer att ta, så ingen detaljerad tidsplanering i år. Jag vet bara att det alltid tar mycket, mycket, MYCKET mer tid än vad man tänkt.

Så strategin i år är att: nummer 1 satsa på de projekt som måste vara klara för att båten ska kunna flyttas från mastkranen till bryggplatsen (givare, skrov, roder/köl, motor, rorkult), 2 alla el och byggjobb klara, 3 polera däcket, 4 nya trimfunktionerna.


Men självklart har jag inte börjat i rätt ända....  


List status just nu ser ut som följer.


  • Vindgivare och kabel i mast, börjat undersöka hur jag ska dra kabel i masten.
  • Kolla furlex profilskada, får gå ett år till
  • Justera fock framkant (Doyle), omsytt och klart
  • Montera givare för logg och lod, logg klar - lod ska sättas i sika insida skrov
  • Montera kompass givare och server, planering pågår
  • Montera Multiinstrument och Vindinstrument, klart idag !
  • Montera NMEA – WIFI sändare, planering pågår
  • Montera gummi till drev, delvis rengjort
  • Finslipa/spackla köl + roder, väntar på varmare väder
  • Polera skrov och däck, väntar på varmare väder
  • Montera nya dekaler/stripes, färgprov fixat
  • Montera rorkult, väntar lite tills sittbrunnen blir "ledig"
  • Montera roderlås, inte kommit på hur - får bli efter sjösättning
  • Montera autopilot, inte kommit på hur - får bli efter sjösättning
  • Montera skotlås vid aktre vinchar, inköpta
  • Demontera bakre avlastare och spackla hålen, väntar på varmare väder
  • Fixa rodkicken, inköpt boomstrut - blir montering efter påmastning

Nu tillkommer det alltid projekt när man börjar mecka...


  • Ny brytarpanel
  • Nya kopplingsplintar
  • Ny lucka till el"skåpet"
  • Nya lister till reglage boxen och ena sidan på lucköppningen
  • Nya fästen till skotpåsarna
  • Nytt eluttag till GPS
  • Slipa och polera upp kompasshus och glas

 

Ser ganska mysigt ut under pressen


 

Inte lika skönt när man tittar ut!


 

Dagens huvuduppgift


 

Behövde riva både lister, inredning och en del gammal eldragning


 

Bort med de gamla


 

Lite förtunning och rubbing så bli Schweizerosten riktigt blank   


 

Avsevärt trevligare syn än innan! lite spackling och topcoat i hålen så kan det nog se riktigt bra ut


 

Men nu går det bara inte att låta bli att ta bort och fixa till kompassen










Av Lilla Blå - 2 mars 2013 21:08

Efter att rodkicken gett upp under slutet av förra sommaren, så slog jag till under båtmäsan.

Valet föll på en Barton Boom Strut, känns lite spännande med en lösning som inte är det gamla konventionella.

Nu är det bara att lägga till monteringen i den farligt växande långa listan av saker som ska göras i vår...  


Mässan bjöd inte på några andra större investeringar som tur var för husfriden, men några nya kapokdynor och ett litet trippelblock på rea slank med.


Mässan för övrigt var helt ok och hade jag haft en spann pengar att ösa ur så hade jag fått med mig ett kontrakt på en ny Dufour 36:a. Suverän sittbrunn och riktigt bra design på alla ytor. Men får vara trogen min Lilla Blå och hoppas hon blir glad för en ny rodkick!


   

Ovido - Quiz & Flashcards