Alla inlägg under april 2013

Av Lilla Blå - 24 april 2013 19:22

Lite kyligt och lätt regn, men Lilla Blå flyter fint i år med   

Nya rorkulten känns suverän och ekolodet verkar också funka med montaget av givaren inne i båten.

Dags att sätta fart med mastdetaljer så att påmastning kan ske så fort allt är klart och vädret funkar.

  • Mastfot
  • Toppbeslag med vindgivarfäste
  • Elkablage
  • Tätning av mastkrage
  • Montering av nya toggels

Siktar på provsegling inom två veckor!


 


Av Lilla Blå - 21 april 2013 20:08

Söndagen tillbringades med fortsatt polering av däck och ruff. Var lite extra behövligt då det var en av sakerna som inte blev gjort förra året. Fick välbehövligt support i vaxandet av sambon   som kom ner och såg till att friborden glänser fint länge.

Hann inte riktigt med sittbrunnen invändigt, så sparar den till en trevlig bryggseglardag istället...

Motor fick också lite ny olja och svarade snällt med att starta på första försöket. Måste säga att jag har blivit väldigt förtjust i den lilla Yanmarn, känns som om den tycker om mig!

Avslutade med att montera den nya kurviga rorkulten så att man har nått att tygla en yster nydoppad NF med.

På onsdag blir det bad för Lilla Blå!

 


Av Lilla Blå - 20 april 2013 22:19

Lördagen har tillbringats tillsammans med fru slipmaskin och herr polermaskin. Tog endast ett kort break mitt på dan och kollade in Alonso, Massa och de andra grabbarna som kör bil så fort att det nästan ser ut som de sitter i en NF    

Började dagen med att slipa till topcoaten som jag fyllt ut diverse gamla skruvhål med. Blir tyvärr aldrig riktigt bra med kulörerna men bättre än fula hål. Extra tydligt där jag tog bort brytblock och avlastare till backstagen (ska köra med block med skotlås på istället), där kommer det att behövas lite grå färg på topcoaten. Målade också på lite epoxigrund runt drevets gummidamask (hoppas att det gör att kanterna inte släpper i år), samt slipade lite på min "tyfus" köl (hinner inte med epoxilacken i år heller så får gå ett år till)

Gick sen över till polermaskinen och jobbet som gör att jag känner att jag inte är 25 längre, verkar bli tyngre att polera båten för varje år, mäste vara nått fel på skrovsidorna eller nått...

Men slitet gav resultat och Lilla Blå går fortfarande att få hyfsat blank, och på lite håll ser hon väldigt fin ut   .


Väldigt mycket folk vid klubben och kändes underbart att se när de första sjösatta seglarna började masta på. 

Nya tag imorrn med vax och motor...


Lite blandade bilder från dagen.


 

 

 


Och här ska hon snart parkeras   


     




Av Lilla Blå - 6 april 2013 18:51

Nu börjar det kännas som att man kan skymta ljuset i tunneln, trots fullständigt kaos i ruffen med verktyg, maskiner. skruvar, kablar, lister och en hel del spån från sticksågens jobb.

Det mesta av elsystemet är iallafall klart, sarg och lucka på "elskåpet" monterade och kablage till alla givare på plats.

Det som saknas är gel-gjutning runt lodet, montering av vindgivare och kablage i masten samt anslutningarna för ström till GPS och Ipaden.


Efter ett par omtag med designen på luckan, fick det bli att den öppnas nedåt så att kablaget kunde läggas kortast möjliga väg mellan kopplingsplintar och instrument.

Kopplade ihop vindexbelysning, instrumentbelysning och lanternor på en brytare då jag inte kunde räkna ut när jag kan behöva använda dem separat? kommer säkert att ångra mig och komma på nått senare...

Väntar med sanningens ögonblick till nästa helg (alltså att koppla in batteriet och se om några säkringar ryker   ).

 

 

Ser helt ok ut även om jag skruvade listerna med rostfri skruv (fick bli skruv i stället för spik och lim då det redan fanns lite hål i listerna sen tidigare)


Imorgon blir det gelgjutning, montering av lite inredning, uttag samt lite städning i ruffröran. Lär inte hinna så mycket mer, då dotterns hästlastbil tronar på uppfarten i väntan på lite allmän service (en hel del elfix där också)

Av Lilla Blå - 5 april 2013 20:42

Känner mig ganska nöjd att jag lyckades motstå kliandet i fingrarna som ville riva bort all el och börja från början   .


Nu blev det "bara" en rensning av allt kablage bakom panelen, ny brytarpanel med automatsäkringar och diverse kopplingslister!

Glömde föresten att jag passade på att byta ut huvudbrytaren och koppla ihop start och förbrukningsbatteriet till en väljare (hade batterierna separata innan), när jag ändå var i farten.


Status just nu är att lodgivaren ska sättas i en stos som jag tillverkat och limmar i botten av skrovet. Sen fyller jag stosen med gelmassa som får härda så att det blir en lufttät installation som går att demontera utan att givaren går sönder. Håller tummarna för att det ska funka.

Har sen montaget av kopplingslisten kvar att göra, samt inkoppling av minus och plusplintar.

Gångjärn och teaklister på luckan samt justering och montage av inredning och list vid ingången hoppas jag också hinna innan söndag kväll.


Provmontage av server, nmeasändare och ny lucka utan lister, kopplingslist hamnar i överkant facket.


 

NX2 instrumenten bygger mer än de gamla Silva, så får bygga ut panelen och byta lite lister.  

Ovido - Quiz & Flashcards