Direktlänk till inlägg 5 april 2013

ombyggnad och montage fortsätter...

Av Lilla Blå - 5 april 2013 20:42

Känner mig ganska nöjd att jag lyckades motstå kliandet i fingrarna som ville riva bort all el och börja från början   .


Nu blev det "bara" en rensning av allt kablage bakom panelen, ny brytarpanel med automatsäkringar och diverse kopplingslister!

Glömde föresten att jag passade på att byta ut huvudbrytaren och koppla ihop start och förbrukningsbatteriet till en väljare (hade batterierna separata innan), när jag ändå var i farten.


Status just nu är att lodgivaren ska sättas i en stos som jag tillverkat och limmar i botten av skrovet. Sen fyller jag stosen med gelmassa som får härda så att det blir en lufttät installation som går att demontera utan att givaren går sönder. Håller tummarna för att det ska funka.

Har sen montaget av kopplingslisten kvar att göra, samt inkoppling av minus och plusplintar.

Gångjärn och teaklister på luckan samt justering och montage av inredning och list vid ingången hoppas jag också hinna innan söndag kväll.


Provmontage av server, nmeasändare och ny lucka utan lister, kopplingslist hamnar i överkant facket.


 

NX2 instrumenten bygger mer än de gamla Silva, så får bygga ut panelen och byta lite lister.  

 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Lilla Blå - 4 maj 2016 21:30


Äntligen en skön dag med lite svensk försommarvärme! Passade på att sticka ner efter jobbet och se till att pricka av lite på listan. Ny olja och oljefilter i motorn samt rengöring och byte av bränslefilter (lyckades också identifera en tjyvlufts...

Av Lilla Blå - 27 april 2016 20:54


+4 grader, 6m/s och en smal farled, hur kan det bli bättre för lite riggtester  ?   Försöker hitta rätt grundinställning på riggen då jag i år satt an fiolen mer än tidigare. Dagens test var del 1 av att hitta hur mycket storskotet böjer masten v...

Av Lilla Blå - 24 april 2016 15:00


+4 grader och 4-8m/s enligt SMHI:S prognos, så blev en kort tur på mellanfjärden införd rejält varma kläder. Lite för löst ansatt rigg, en trasig travare i storseglet och lite för plant skotad fock, vart dagens samlade erfarenhet. Märkte också at...

Av Lilla Blå - 23 april 2016 21:41


En lite eftermiddagstur på mellanfjärden efter hagelskurarna givit med sig blev det   Hade tur och inget oväder drog ut över vattnet, så slapp bli blöt denna gång. Vart att kolla och åtgärda lite småsaker med rigg/skotning samt passade på att kop...

Av Lilla Blå - 21 april 2016 20:21


   Då var premiären avklarad!     Satte dit segel och det mesta av den löpande riggen (saknas lite rev mm).     När spridarna sitter 4,70 från ytan är det bra att ha en hyfsat hög kajkant och en släpkärra!   Kort premiärtur i ränn...

Ovido - Quiz & Flashcards