Direktlänk till inlägg 19 augusti 2013

Analys och förbättringar

Av Lilla Blå - 19 augusti 2013 09:55

Efter helgens två trimpass så är det mer hoppfullt än på länge. Lyckades för första gången få AWA att ligga inom ett snitt på 27-30 utan att tappa för mycket fart.Har bara kört med genuan så det får bli att spara focktrim till nästa år. Känns som om jag ska koncentrera resten av säsongens seglingar på att finjustera och dokumentera trimmet med genuan så att jag har den där grundläggande inställningen som jag så förtvivlat letat efter.Har nu lyckats glömma känslan efter det senaste racets bedrövliga kryss, så nu är det bara positiva tankar inför helgens Arkö Runt. Kan knappast gå sämre än förra året!


Vad har jag då gjort som (förhoppningsvis...) ger bättre resultat.


Nummer 1 är att jag loggat och analyserat plottade spår, kryssvinklar och fart. Har inte haft andra båtar att köra mot så svårt att säga nått om VMG, men det visar i vilket fall som helst på en förbättring.

 


Sen har jag satt dit infuckers på genuan så att jag kan kontrollera skotpunktens vinkel .

Antal ringar och tamp upp till liggande block med clamcleat på rufftaket (användes till skotvagnen på självslående focken).  


Och sist men inte minst har jag flyttat ner backstagsspänningen till en punkt som gör att man enkelt kan finjustera trycket med en hand när man sitter på railen och styr. 16 x utväxling men kan även läggas på winch ifall det behövs. 

 


Nu ska jag bara se om jag kan få Lilla Blå lyft i veckan så att vi slipper skylla på beväxtning ifall helgens race inte går ok   



 
 
Ingen bild

Roger NF Magda

20 augusti 2013 10:48

Bra jobbat! Hoppas det går bättre nu! Jag vet hur frustrerande det är när det inte går bra på kryssen! Vi lyckas typ varannan gång nu och fortsätter analysera.. Ny träning på torsdag-fredag för Hyundaicup på väg ned till Nynäshamn från Sandhamn. Vi ses där!

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Lilla Blå - 4 maj 2016 21:30


Äntligen en skön dag med lite svensk försommarvärme! Passade på att sticka ner efter jobbet och se till att pricka av lite på listan. Ny olja och oljefilter i motorn samt rengöring och byte av bränslefilter (lyckades också identifera en tjyvlufts...

Av Lilla Blå - 27 april 2016 20:54


+4 grader, 6m/s och en smal farled, hur kan det bli bättre för lite riggtester  ?   Försöker hitta rätt grundinställning på riggen då jag i år satt an fiolen mer än tidigare. Dagens test var del 1 av att hitta hur mycket storskotet böjer masten v...

Av Lilla Blå - 24 april 2016 15:00


+4 grader och 4-8m/s enligt SMHI:S prognos, så blev en kort tur på mellanfjärden införd rejält varma kläder. Lite för löst ansatt rigg, en trasig travare i storseglet och lite för plant skotad fock, vart dagens samlade erfarenhet. Märkte också at...

Av Lilla Blå - 23 april 2016 21:41


En lite eftermiddagstur på mellanfjärden efter hagelskurarna givit med sig blev det   Hade tur och inget oväder drog ut över vattnet, så slapp bli blöt denna gång. Vart att kolla och åtgärda lite småsaker med rigg/skotning samt passade på att kop...

Av Lilla Blå - 21 april 2016 20:21


   Då var premiären avklarad!     Satte dit segel och det mesta av den löpande riggen (saknas lite rev mm).     När spridarna sitter 4,70 från ytan är det bra att ha en hyfsat hög kajkant och en släpkärra!   Kort premiärtur i ränn...

Ovido - Quiz & Flashcards