Alla inlägg under mars 2014

Av Lilla Blå - 29 mars 2014 21:03

+15 grader, sol och bara lätta vindar, vart en perfekt dag för att börja rengöringen av däcket.

Med halkmönster över större delen av däck och sittbrunn, har ytan en förmåga att bli lite mer grå än vit väldigt snabbt.

Förra året använde jag mjuk borste och miljövänligt båtshampo för vårens upputsning. Tog en hel dags skrubbande och vart inte helt bra.


I år bestämde jag mig för att ta min lilla högtryckstvätt och börja med att bara köra med vattentryck från nära håll.

Efter att ha gått över alla ytor med halkmönster, vilket tog ca 2 timmar, måste jag säg att det vart över förväntan rent. Vissa ställen kommer att behöva lite starkare rengöringsmedel och en borste men annars ser det riktigt bra ut   .



Av Lilla Blå - 28 mars 2014 14:00

Lilla Blå har en ovanlig bakdel   


Det utmärkande är såklart att rodret inte hänger på akterspegeln utan är halvvägs under båten/halvvägs bakom.

För att försöka få en så bra övergång som möjligt mellan skrov och roder har skrovet dragits ut en bit på sidan om rodret. Tidigare hade man också monterat din gummilappar på varje sida som skulle täcka utrymmet mellan roder och skrov.


Jag har nu tagit bort gummit och satsar på att spackla upp en vass och rak avslutningskant istället. Tror att gummit gjorde mer motstånd än nytta? Framför allt när båten är balanserad och rodret bara är vinklat några grader.

Funderar också på om jag skulle kapa ner rodret och lägga på skrovet 15 cm i den nedre biten så att hjärtstocken på mer normalt sett kommer ut under skrovet.


Synpunkter ni experter i cyberspace?


 


Av Lilla Blå - 26 mars 2014 14:05

Då var nytt rullfockskapell beställt. Det gamla började ramla sönder i bitar och det var bara en tidsfråga tills dragkedjan skulle lägga av halvvägs upp (jag avskyr höjder så hjälp krävs vid dylika händelser...).


  
Doyle loftet får rycka in och sy upp ett nytt prydligt rullfocksfodral i samma kulör som storsegelskyddet. 

Passar också på att lämna in seglen för lite översyn när man ändå har vägarna förbi.


Av Lilla Blå - 23 mars 2014 18:11

1. Motorn genomgången, ny olja + filter, nytt bränslefilter + luftat.





 Lite additiv tillsatt i tanken och sen varmkört, verkar som om det gjorde susen för nu tickar gamla bettan som vanligt   



2. Fästet till boomstruten (kickstång) släppte från bommen sent förra sommaren. Som tur var under segling så ingen bom som kom ned i sittbrunnen. Nu har en rostfri 3 mm plåt med gängade hål förts in i skenan på bommen så nu går det att dra åt skruvarna ordentligt.

 

Blev också ny tamp och utväxling till uthalet 4:1 som jag sen tar ner till avlastare/winch på ruffen.

 


Hoppas hinna ge mig på luckor och botten tvätt/avslipning i veckan.

Prick en månad kvar till sjösättning men tiden går fort så bara att jobba på...


 

Ovido - Quiz & Flashcards