Alla inlägg under april 2014

Av Lilla Blå - 19 april 2014 08:26

Första varvet lagt, dags för påskslipning!

  

 

Av Lilla Blå - 13 april 2014 19:14

Jaha då fick man revidera planeringen en gång till !


Började grovslipa ner bottenfärg och spackel på kölen ,men insåg snabbt att det fanns så mycket spackel att det inte var värt mödan. Kölen är inplastad och ett problem som jag känt till sen tidgare är att plasten på vissa ställen har tappat fästet med järnet (man kan höra det om man knackar på kölen). Misstänkte att det rostar och är fukt i mellanrummet, så har varit på min långsiktiga lista att fixa.

Om jag nu ändå måste lägga en massa jobb på att slipa så kan jag lika gärna se till att det blir långsiktigt bra.


Så då vart det att ta fram vinkelslipen och helt enkel kapa bort alla plast runt kölen ! Gick relativt smidigt även om någar mindre bottenbitar sitter kvar under kölen (får fixa när vi lyfter senare). Började rinna ut vatten när jag kapade i platsen så var defintivt dags att göra nått innan hela kölen rostat i bitar.


Ganska mycket bortkapad glasfiber och spackel blev det. Alltid positivt med viktminskning även om det är på kölen.

    


Lätt rostangripen köl

    


Efter nedslipning så har jag lagt första varvet med VCtar2. Kommer att behövas en hel del spackling och ett antal lager till med VCtar innan rätt standard är nådd, får se var målsättningen hamnar i år... 

  

    


Känns som om jag skippar bottenfärg (hade tänkt köra med VC17eco) och istället satsar på några upptagningar med tvätt under sommaren.

Enklare att fortsätta jakten på en superslät köl nästa år om man inte har lagt nått utanpå epoxin.


Fortsättning följer...






Av Lilla Blå - 11 april 2014 20:36

Ibland är det inte så lätt som det verkar...


Skulle bara malla in och nita fastbeslagen till fiolen på mastpipan. Lånat stor popnittång, borrat och mallat in allt enligt instruktion. I med nitarna och kläm ihop nittången. Oops där ramlade dragpinnen i niten in i masten innan niten dragit färdigt. På't igen bara, måste varit en dålig nit! Ny nit samma manöver, och ... samma j--la resultat! Skam den som ger sig. En gång till med extra försiktighet och ser till att ha tången stadig, nu då....nix! tredje förstörda niten!!!


Bara att inse att tången inte klarar att nita uppifrån, utan masten måste vridas så man nitar snett underifrån. Borde så klart ha räknat ut detta efter nit nummer två, men regnet, kylan och stressen för att bli klar innan mörkret föll, får duga som egen ursäkt för att hjärnan inte klarade av den slutsatsen


Nya nitar inköpta + mental och praktisk hjälp av snäll sambo = nu är fiolen på plats.

 


Av Lilla Blå - 8 april 2014 21:26

Var nere hos min segelmakare Uffe (Doylesweden) med seglen för en lite justering och översyn. Vi gick samtidigt igenom lite undanvindsbehov och när han, (som den intellgenta person han är  ) höll med om mina funderingar, så börjar det luta år att jag pensionerar min gamla spinnaker från -89. Hade lite samma tankar redan förra året men då fastnade jag i mast/segel/trim/varför funkar det inte? - träsket så det vart inget av.


När jag passerade lämplig verktygsaffär på vägen hem inhandlades ny vinkelslip.Jag har insett att det bara är att ta tjuren vid hornen och slipa ner spacklet på kölen. Visade sig vara en massa vattenblåser mellan glasfiber och spackel så vore bortkastat att måla epoxi utan att ha fått ett bra underlag.

Alltså första strukna punkten på min att göra lista  . Bottenrenovering blev inte av utan får istället bli kölbehandling och så får det bli ett nytt lager med VC17 på skrovet.


Har också bestämt mig för att försöka genomföra minst fyra av Sörmlandskustens SRS-cup.

Bra initiativ Niklas! www.tangosailing.nu


Känns som om våren varit här länge - seglingsabstinensen växer...


Ovido - Quiz & Flashcards