Direktlänk till inlägg 13 april 2014
Jaha då fick man revidera planeringen en gång till !
Började grovslipa ner bottenfärg och spackel på kölen ,men insåg snabbt att det fanns så mycket spackel att det inte var värt mödan. Kölen är inplastad och ett problem som jag känt till sen tidgare är att plasten på vissa ställen har tappat fästet med järnet (man kan höra det om man knackar på kölen). Misstänkte att det rostar och är fukt i mellanrummet, så har varit på min långsiktiga lista att fixa.
Om jag nu ändå måste lägga en massa jobb på att slipa så kan jag lika gärna se till att det blir långsiktigt bra.
Så då vart det att ta fram vinkelslipen och helt enkel kapa bort alla plast runt kölen ! Gick relativt smidigt även om någar mindre bottenbitar sitter kvar under kölen (får fixa när vi lyfter senare). Började rinna ut vatten när jag kapade i platsen så var defintivt dags att göra nått innan hela kölen rostat i bitar.
Ganska mycket bortkapad glasfiber och spackel blev det. Alltid positivt med viktminskning även om det är på kölen.
Lätt rostangripen köl
Efter nedslipning så har jag lagt första varvet med VCtar2. Kommer att behövas en hel del spackling och ett antal lager till med VCtar innan rätt standard är nådd, får se var målsättningen hamnar i år...
Känns som om jag skippar bottenfärg (hade tänkt köra med VC17eco) och istället satsar på några upptagningar med tvätt under sommaren.
Enklare att fortsätta jakten på en superslät köl nästa år om man inte har lagt nått utanpå epoxin.
Fortsättning följer...