Direktlänk till inlägg 24 augusti 2014

Racerapport Arkö Runt

Av Lilla Blå - 24 augusti 2014 21:30

Besättning: Patrik Svensson, Mikael Larsson, Johan Forsberg och undertecknad checkade in på bryggan strax före 08.00 Vi har seglat tillsammans många år men antalet race och båttyper har varierat, så man kan inte påstå att vi är en samtrimmad besättning. Men vi har kul och vi vill prestera, så grundförutsättningarna fanns för en bra dag.


Efter skepparmöte och sedvanligt pyssel på båten stack vi ut och provsatte spinnaren. Alltid lite extra knöligt med backstag, checkstag, gummicord, suggor etc så bra att ha satt en gång innan start.

Körde sen ett par repor ner mot startlinjen för att kolla vindriktning och tider. Lätt och lite guppigt men prognosen hade lovat ökande så vi förutsatte att vinden skulle komma, frågan var bara när. Strax innan start var det fortfarande lättare vindar så vi tog beslut att försöka starta mitt på linjen då det verkade som de flesta valde att gå ner mot lämärket för att få lite mera vind. Som långsammaste båt i klassen kändes det klokast att försöka undvika att hamna i ett tight startrace. 

Efter en babordsbog rakt genom fältet hittade vi en bra lucka en bit upp på linjen och lyckades lägga oss i läge för att tajma starten precis som tänkt. Vi gick på fart första benet för att dra nytta av styrbord när resten av fältet slog vid land. Funkade alldeles utmärkt och vi var bland toppbåtarna efter de första slagen.


 

Nu råkade vi ut för racets första strul. Micke jobbar med storskotsskenan för att hitta trimmet och helt plötsligt upptäcker Palle att lä vagnblock inte längre sitter fast på skenan. Snabbt upp med verkstygslådan för att försöka skruva fast den igen. Tyvärr visar det sig att gängorna (bara skruvat ca 4 mm ner i plastmaterialet!) har gett sig och vi får helt enkelt låsa fast tampen så att vagnen står i mitten. Inte nått jättebekymmer men lite okoncentration och ett onödigt långt slag gjorde att vi plötsligt åkte bakåt i fältet. Till råga på allt tajmar vi nästa slag illa och får göra ett kort slag för att ta oss runt märket vid vinterklasen.

 

Nu börjar en lång sträckbog där vinden sakta vrider upp så att vi kan sträcka med lite slack hela vägen upp mot logen. Tyvärr lägger lilla GPS:en av så vi zoomar in på paddan för att hålla koll på grynnorna vid klasgrunden. Här gör vi en tabbe då vi kommer lite tokigt ner mot grundområdet och får slå ett kort slag för att sedan falla runt området ner på linjen igen. Klassiskt zooma in misstag... 

Hade fram till dess haft ett bra häng på Dehler 32:an men nu försvann den framåt.

Strax bakom oss har vi en Crown 31:a som har ett SRS som är några 100 delar högre än oss, så där har vi en bra måttstock att åka mot.

Tyvärr tappar vi mycket på den här delen mot de lite större båtarna i klassen. Sträckbog med lite släpp känns inte som det mest fördelaktiga när man har kortast vattenlinje i klassen...  


När vi passerat logen kommer de första stora båtarna från klassen efter stormande. Först First 45:an med fotbollslaget på railen och strax efter IMX 40. Jag anar att det kan bli trångt vid Arkö:s eget "djävulshål" Tjuvkullen. Som befarat så kommer vi precis ifatt en Mistress 32:a samtidigt som vi blir omkörda av en av de större båtarna. Slutar med att vi får försöka bromsa bakom M32:an men det leder bara till att vi hasar lite närmare berget så vi får göra ett akut slag precis när vi kommit loss från smalaste delen. Lite otrevligt att tänka på vad som kunde ha hänt om vinden vridit emot lite eller om vi varit tvugna att slå 50 meter tidigare. Genua, mantåg och backstag kräver lite tid i slagen så risken för en ofrivillig landkänning var nog ganska stor en stund.


Hamnar igen bakom M32:an men vi lyckas få till en riktig snabb omkörning i lä, då han vart lite väl het i sitt försök att försvara lovart. Denna gång ledde det bara till att han saktade in i vindskuggan bakom en holme samtidigt som vi vek ner och fick fart utmed andra kanten. 


Vi sätter spinnaker precis i rundningen och får bra speed när vi faller ner mot plattläns och siktar på gränsösund. Strular lite med gipparna i vinden som börjat bya lite, innan vi får till allt. Nu passar vi på att få i oss lite rostbiff och några goda "Pallemackor". Samtidigt som vi tuggar i oss dessa sneglar vi bekymrat mot Norrköpingshållet där mörka åskmoln tornar upp sig.

Nu klarar vi oss från både åska och regn och spinnakergången ner genom gränsösund känns bra. Flera andra större båtar passerar precis i slutet och när vi river strax innan nordpricken för att gå upp mot Ekö, har vi ytterligare några båtar i hasorna. På den kort halvinden kör de om oss rejält och vi spanar framåt för att se om det sätts spinnakrar eller inte på vägen mot grässkären. X332:an Inga G har precis passerat oss och sätter spinnaker sida vid sida med en X99:a. Det trasslar lite för X99:an i början så vi väntar en stund för att se om vindriktningen ligger kvar.

Konstaterar ganska snart att vinden har vridit permanent så det är bara att hissa.Vi skär lite mot nordost för att kunna gippa när vridet fortsätter vilket gör att vi inte tappar så mycket på X99:an och att vi håller den envisa Crown 31:an stången där han närmat sig bakifrån igen.

Nu börjar vinden tillta och vi gippar efter grässkären och siktar på vinterklasen. Sjön växer och det blir rejält gungigt och man får jobba hårt på rodret för att inte tappa kontrollen i byarna. Efter ca 2 nm ökar vinden lite till och vi börjar bli oroliga för spinnakerbomen som sviktar betänkligt i de värsta sjöarna/byarna (är en teleskopbom som vi skjutit ihop).

Pang ! så går bommen av på mitten, vi broachar och det är bara att inse att vi måste få ner spinnakern innan den blåser i bitar. Efter en stund drivande på sidan med spinnakern fladdrande från masttoppen lyckas vi mata ut fallet samtidigt som vi får in seglet i båten. Bommens bitar tas in och vi rullar ut genuan och siktar åter mot  vinterklasen. Det byade över 13 på instrumentet och First 30:an Milou som strax efter broachar framför oss, hade 15 i byarna. Hur som helst ingen allvarligt skadad (mindre skärsår på fördäckarn Johan) och seglet höll.

 

Avslutar med några sjömils våldsamt gungande när sjön kommer rakt från sidan samtidigt som vinden nästan är platt, väldans otrevligt och bara att sitta still i sittbrunnen och hålla i sig i de värsta rullningarna.

När vi rundar märket vid vinterklasen och styr mot mållinjen har vi fortfarande Crown 31:an strax efter men vi håller undan in över linjen.


Vi blir 48 av 61 båtar vilket inte är vad vi tänkt. Lite strul här och där påverkade så klart men den långa öppna sträckbogen ner till Arkö var nog där vi tappade mest. Rent fartmässigt fick vi stryck på seglad tid av alla med högre SRS utom Crownen och även av NF:en Jenny, Infernon, Rivalerna och Aphrodite 29:an. Genuan gav så klart en klar fartökning men den här gången hade vi nog inte tappat så mycket på att gå med fock.


Nu blir det reparationer och så tar vi nya tag i Trosa den 6 september och hoppas på lite lugnare vindar...




 
 
Ingen bild

Roger

27 augusti 2014 09:31

Bra jobbat! Mycket händer på sjön... Vi har tävlat färdigt för i år och är framför allt nöjda med kryssen under soloracet och även Ornörunt. Siktar nu på nästa säsong och hoppas på fina vindar! Lycka till på nästa race!! Roger, NF Magda

 
Ingen bild

Jocke

27 augusti 2014 11:10

Hej Roger
Visst är det skönt när man har några saker att känna sig nöjd över när säsongen närmar sig sitt slut :-, jag hoppas hitta några godbitar sista racet om det blir av.
Har du några vinterprojekt planerade redan nu?
Min egen lista börjar redan nu bli ganska lång så jag måste nog prioritera annars blir det en stressig och/eller dyr vår.
Hur har din autopilot funkat? Jag seglar mycket själv så har allvarligt funderat på att uppgradera från min Raymarine ST 2000 som helt enkelt inte klarar att hålla bra kurs när det är lite vind och vågor som varierar.
Hlsn
Jocke

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Lilla Blå - 4 maj 2016 21:30


Äntligen en skön dag med lite svensk försommarvärme! Passade på att sticka ner efter jobbet och se till att pricka av lite på listan. Ny olja och oljefilter i motorn samt rengöring och byte av bränslefilter (lyckades också identifera en tjyvlufts...

Av Lilla Blå - 27 april 2016 20:54


+4 grader, 6m/s och en smal farled, hur kan det bli bättre för lite riggtester  ?   Försöker hitta rätt grundinställning på riggen då jag i år satt an fiolen mer än tidigare. Dagens test var del 1 av att hitta hur mycket storskotet böjer masten v...

Av Lilla Blå - 24 april 2016 15:00


+4 grader och 4-8m/s enligt SMHI:S prognos, så blev en kort tur på mellanfjärden införd rejält varma kläder. Lite för löst ansatt rigg, en trasig travare i storseglet och lite för plant skotad fock, vart dagens samlade erfarenhet. Märkte också at...

Av Lilla Blå - 23 april 2016 21:41


En lite eftermiddagstur på mellanfjärden efter hagelskurarna givit med sig blev det   Hade tur och inget oväder drog ut över vattnet, så slapp bli blöt denna gång. Vart att kolla och åtgärda lite småsaker med rigg/skotning samt passade på att kop...

Av Lilla Blå - 21 april 2016 20:21


   Då var premiären avklarad!     Satte dit segel och det mesta av den löpande riggen (saknas lite rev mm).     När spridarna sitter 4,70 från ytan är det bra att ha en hyfsat hög kajkant och en släpkärra!   Kort premiärtur i ränn...

Ovido - Quiz & Flashcards