Direktlänk till inlägg 31 juli 2015
Passade på och tog en ledigdag nu när man jobbat en hel vecka efter semestern
Solen tittade fram och prognosen sa 4-5 m/s så förutsättningar för en fin tur.
Började med lätta vindar som efter ett tag vred 180 grader innan det stabiliserades sig på SV och ökade till en 6-7 m/s med uppåt 8-9 i byarna. Kryssade upp genom farleden mot Oxelösund. Känns hyfsat trångt när man är själv med genua men med mantågen bortmonterade, nya "fack" för winchhandtag, större plotter samt en fiol som gör att akterstaget klarar lite last innan backstagen behöver ta över, så känns det ändå inte alltför stressande.
Senaste veckorna har jag fått till riggen så att akterstaget verkligen skapar en bra mastkurva, vilket gör en stor skillnad i balansen på kryssen. Hoppas hinna prova ut lite trim i olika vindstyrkor så att säsongens avslutande tävlingar går bättre än förra året.
Har också passat på att skaffa ett verfifierat SRS tal så nu finns inte mycket kvar att skylla på om man hamnar i botten på resultatlistorna
Nytt tal blev 1,111 med spinnaker och 1,100 shorthand med spinnaker. Tömde båten på precis allt (som mätmanualen stipulerar) utom dynor, ankare och skoten, och då var vikten 2990 kg, inte så långt från NF:s tabellvikt på 2900.
Tycker dock att det är lite ologiskt att en klassbåt ska ha den utrustning som stipuleras enligt regeln men att en båt som till exempel inte har mantåg (och därav bryter mot klassregeln) måste ta ur bestick, nödutrustning, verktyg, segel (över ett försegel) etc som man ju har i båten när man tävlar. Hoppas SRS systemet tar hänsyn till det när talen sätts annars gynnar ju SRS systemet klassbåtar vilket känns konstigt då hela meningen med SRS är att man ska kunna tävla utan entyp?
Plotten på kryssen ser ju skaplig ut med tanke på singlehand och lite trångt här och där!