Direktlänk till inlägg 31 juli 2015

Kryss med genua och nytt vSRS

Av Lilla Blå - 31 juli 2015 17:40

Passade på och tog en ledigdag nu när man jobbat en hel vecka efter semestern   

Solen tittade fram och prognosen sa 4-5 m/s så förutsättningar för en fin tur.

Började med lätta vindar som efter ett tag vred 180 grader innan det stabiliserades sig på SV och ökade till en 6-7 m/s med uppåt 8-9 i byarna. Kryssade upp genom farleden mot Oxelösund. Känns hyfsat trångt när man är själv med genua men med mantågen bortmonterade, nya "fack" för winchhandtag, större plotter samt en fiol som gör att akterstaget klarar lite last innan backstagen behöver ta över, så känns det ändå inte alltför stressande.

Senaste veckorna har jag fått till riggen så att akterstaget verkligen skapar en bra mastkurva, vilket gör en stor skillnad i balansen på kryssen. Hoppas hinna prova ut lite trim i olika vindstyrkor så att säsongens avslutande tävlingar går bättre än förra året.


Har också passat på att skaffa ett verfifierat SRS tal så nu finns inte mycket kvar att skylla på om man hamnar i botten på resultatlistorna   

Nytt tal blev 1,111 med spinnaker och 1,100 shorthand med spinnaker. Tömde båten på precis allt (som mätmanualen stipulerar) utom dynor, ankare och skoten, och då var vikten 2990 kg, inte så långt från NF:s tabellvikt på 2900.

Tycker dock att det är lite ologiskt att en klassbåt ska ha den utrustning som stipuleras enligt regeln men att en båt som till exempel inte har mantåg (och därav bryter mot klassregeln) måste ta ur bestick, nödutrustning, verktyg, segel (över ett försegel) etc som man ju har i båten när man tävlar. Hoppas SRS systemet tar hänsyn till det när talen sätts annars gynnar ju SRS systemet klassbåtar vilket känns konstigt då hela meningen med SRS är att man ska kunna tävla utan entyp?


Plotten på kryssen ser ju skaplig ut med tanke på singlehand och lite trångt här och där!


 



 
ANNONS
 
Ingen bild

Erik Barkefors

23 augusti 2015 09:02

Hej,
En kommentar om klassbåtar och SRS. Seglar du som klassbåt behöver du inte mätbrev i SRS utan går som tabellbåt. Gör du en mätning för SRS så är det SRS klassregler som gäller vilket innebär det du gjort med att tömma båten enligt listan med vad som får eller inte får vara ombord vid vägning.
Det här kan ställa till lite diskussioner om en klassbåt vill konkurrera på bästa sätt i SRS medan några klasskompisar anser att de ska segla klass. Titta t ex på Rival 22 på Arkö Runt där två stycken seglade som klassbåtar medan en hade SRS-mätbrev. Tittar man på seglade tiden så är det klart att det inte var mätbrevet som avgjorde resultatet...

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Lilla Blå - 4 maj 2016 21:30


Äntligen en skön dag med lite svensk försommarvärme! Passade på att sticka ner efter jobbet och se till att pricka av lite på listan. Ny olja och oljefilter i motorn samt rengöring och byte av bränslefilter (lyckades också identifera en tjyvlufts...

Av Lilla Blå - 27 april 2016 20:54


+4 grader, 6m/s och en smal farled, hur kan det bli bättre för lite riggtester  ?   Försöker hitta rätt grundinställning på riggen då jag i år satt an fiolen mer än tidigare. Dagens test var del 1 av att hitta hur mycket storskotet böjer masten v...

Av Lilla Blå - 24 april 2016 15:00


+4 grader och 4-8m/s enligt SMHI:S prognos, så blev en kort tur på mellanfjärden införd rejält varma kläder. Lite för löst ansatt rigg, en trasig travare i storseglet och lite för plant skotad fock, vart dagens samlade erfarenhet. Märkte också at...

Av Lilla Blå - 23 april 2016 21:41


En lite eftermiddagstur på mellanfjärden efter hagelskurarna givit med sig blev det   Hade tur och inget oväder drog ut över vattnet, så slapp bli blöt denna gång. Vart att kolla och åtgärda lite småsaker med rigg/skotning samt passade på att kop...

Av Lilla Blå - 21 april 2016 20:21



   Då var premiären avklarad!     Satte dit segel och det mesta av den löpande riggen (saknas lite rev mm).     När spridarna sitter 4,70 från ytan är det bra att ha en hyfsat hög kajkant och en släpkärra!   Kort premiärtur i ränn...

Skaffa en gratis bloggwww.bloggplatsen.se