Senaste inläggen

Av Lilla Blå - 29 mars 2014 21:03

+15 grader, sol och bara lätta vindar, vart en perfekt dag för att börja rengöringen av däcket.

Med halkmönster över större delen av däck och sittbrunn, har ytan en förmåga att bli lite mer grå än vit väldigt snabbt.

Förra året använde jag mjuk borste och miljövänligt båtshampo för vårens upputsning. Tog en hel dags skrubbande och vart inte helt bra.


I år bestämde jag mig för att ta min lilla högtryckstvätt och börja med att bara köra med vattentryck från nära håll.

Efter att ha gått över alla ytor med halkmönster, vilket tog ca 2 timmar, måste jag säg att det vart över förväntan rent. Vissa ställen kommer att behöva lite starkare rengöringsmedel och en borste men annars ser det riktigt bra ut   .



Av Lilla Blå - 28 mars 2014 14:00

Lilla Blå har en ovanlig bakdel   


Det utmärkande är såklart att rodret inte hänger på akterspegeln utan är halvvägs under båten/halvvägs bakom.

För att försöka få en så bra övergång som möjligt mellan skrov och roder har skrovet dragits ut en bit på sidan om rodret. Tidigare hade man också monterat din gummilappar på varje sida som skulle täcka utrymmet mellan roder och skrov.


Jag har nu tagit bort gummit och satsar på att spackla upp en vass och rak avslutningskant istället. Tror att gummit gjorde mer motstånd än nytta? Framför allt när båten är balanserad och rodret bara är vinklat några grader.

Funderar också på om jag skulle kapa ner rodret och lägga på skrovet 15 cm i den nedre biten så att hjärtstocken på mer normalt sett kommer ut under skrovet.


Synpunkter ni experter i cyberspace?


 


Av Lilla Blå - 26 mars 2014 14:05

Då var nytt rullfockskapell beställt. Det gamla började ramla sönder i bitar och det var bara en tidsfråga tills dragkedjan skulle lägga av halvvägs upp (jag avskyr höjder så hjälp krävs vid dylika händelser...).


  
Doyle loftet får rycka in och sy upp ett nytt prydligt rullfocksfodral i samma kulör som storsegelskyddet. 

Passar också på att lämna in seglen för lite översyn när man ändå har vägarna förbi.


Av Lilla Blå - 23 mars 2014 18:11

1. Motorn genomgången, ny olja + filter, nytt bränslefilter + luftat.





 Lite additiv tillsatt i tanken och sen varmkört, verkar som om det gjorde susen för nu tickar gamla bettan som vanligt   



2. Fästet till boomstruten (kickstång) släppte från bommen sent förra sommaren. Som tur var under segling så ingen bom som kom ned i sittbrunnen. Nu har en rostfri 3 mm plåt med gängade hål förts in i skenan på bommen så nu går det att dra åt skruvarna ordentligt.

 

Blev också ny tamp och utväxling till uthalet 4:1 som jag sen tar ner till avlastare/winch på ruffen.

 


Hoppas hinna ge mig på luckor och botten tvätt/avslipning i veckan.

Prick en månad kvar till sjösättning men tiden går fort så bara att jobba på...


 

Av Lilla Blå - 17 februari 2014 09:40

Nu har lusten att tänka, fixa och planera segelbåt/kappsegling börjat göra sig påmind efter att ha försvunnit långt bak i regionerna under höst/vintern. När både jobb och andra åtaganden tagit all energi har Lilla Blå övergivits i min mentala planering för att undvika härdsmälta i den övre regionen...  


Men som alltid när våren börjar titta fram och man slipper åka tills sitt dagtidsjobb i totalt mörker, så kommer seglingssuget sakta tillbaka. Det var en tung avslutning på hösten där jag misströstade mer än en gång i min plan att få Lilla Blå att nå de fartresurser jag tycker hon ska ha. Men skam den som ger sig, den här säsongen ska det lyckas!


Listan på fix ska inte bli för lång, men som alltid så dyker det upp mer och mer när man väl börjar...


2014 att göra innan sjösättning


Slipa bort blåsor på botten och spruta hela botten och roder med epoxigrund (grundarb gjort, leja bort sprutning)

Fixa motorn som strulade i slutet av säsongen (troligen nått med bränsleförsörjningen/filter)

Montera nyinköpt fiol på masten så storen går att skota utan att får bort hela buken i övre tredjedelen.

Byta ut skotarrangemanget till akterstaget.

Återmontera roddkicken som släppte i höstas.

Beställa nytt rullfockskapell

Skrapa/slipa bort blåa fält/ränder på ruff och montera nya.

Väga in båten enligt SRS

Slipa ruffluckorna och lacka

Polera och vaxa

fortsättning följer...

   

Av Lilla Blå - 21 september 2013 21:26

Här är några korta ögonblick från sensommarens sköna stunder. Det har varit en sommar med många korta turer och fokus på att lösa problemet med extremt dåligt VMG. Har tagit tid, men skam den som ger sig...

Efter att ha vridit och vändigt på allt så är slutsatsen att mastens konade topp helt enkelt inte fungerar med det nya seglet (gör en halvknop mer fart på kryss i 5 m/s om jag revar).

Verkar som seglet blir antingen för tvistat i toppen eller stänger i mitten, när masttoppen tidigt ger med sig bakåt när man skotar. Ska fundera vad att göra under vintern, men enklast blir nog en fiol av nått slag.  


Hur som helst en underbar sommar har det varit!

Alla kommande helger planerade med andra aktiviteter, så blir nog inget mer seglande innan upptagning i mitten på oktober (upp sent så man hamnar ytterst och kommer i tidigt!)



 

Av Lilla Blå - 11 september 2013 19:45

Höstseglingen i Trosa rekommenderas starkt! Suverän bana i lagom längd. Ingen risk för strul i början då indivudell SRS jaktstart tillämpas. Nu bjöds det också på kanonväder med 3-4 s/m vind och nästan högsommarvärme.


Mina vanliga gastar kunde inte ställa upp, så istället vart det tävlingspremiär för sambon! Resulterade i att vi startade med självslående fock och utan spinnaker vilket gjorde att vi var huvudfavoriter till köplatsen...


Kom iväg helt ok men vart strax omseglade av en välseglad comfort med fin maxgenua som startat bara 15 sekunder efter oss. Tyckte ändå att vi höll hyfsad fart fram till första rundningen där vi inte satte spinnaker som de flesta båtarna efter oss. När vi nu vände ner på plattläns så kom de andra ångande och det fanns inte mycket att göra.

Nästa märke innebar en ganska lång kryss tillbaka för att runda Oxnö. De lite snabbare båtarna kom tuggande och körde om oss men vi hade en fin fajt med en Dehler 29.

Fick inte riktigt till trimmet på kryssen den här gången heller, men kändes definitivt som att justeringarna av masten är ett steg i rätt riktning. Lite mer undanvind och en sträckbog in i mål, så stängde vi tävlingen som sista båt över linjen.


Sammanfattningsvis var det en suverän kappsegling, kul att Jenny gjorde tävlingspremiär och ett litet steg framåt trimmässigt.


Får se om vi får till några mer tester innan säsongen är slut. Lite ont om helger och kappseglingar nu när andra höstaktiviteter gör sig påminda.


Bild nedan från Niklas Q, www.tangosailing.nu


 








Av Lilla Blå - 31 augusti 2013 14:56

Nej det funkade inte på detta Arkö Runt heller   . Vi kom 6:a från slutet och vart frånseglade på tid av fenixar 606 mfl. Den här gången tycker jag ändå att vi seglade båten riktigt bra.


Vi började lite försiktigt i starten med att hålla oss lite lågt för att få fri vind, tyvärr inte så smart då det vred emot när det öppnade upp. Men efter den första rudnningen så satte vi spinnare och kunde börja länsen mot Arkö rundningen. Länsen gick bra förutom en mindre klantighet i trimmet med spinnbommen när vi skulle höjda oss runt Arkö:s eget djävulshål, här hade vi kunnat gått avsevärt bättre (glömde sänka bommen i trängseln).

Jipp runt Arkö och sen en bra undanvind ner till nästa rundning, två snabba slag varefter en halvvind tog vid ner till bråvikskusten.


Här händer det nått igen. Trimmet ser bra ut, båten balanserar ok på rodret men får inte den fart vi ska ha när vi går maxhöjd. Vi prövar att gå lite lägre med lösare skot för att få driv genom sjön, men samma sak här, vi "sitter fast" i sjön gentemot likvärdiga båtar runt omkring oss. 

Vi rundar bland de sista in mot Oxelösund, sätter spinnakern och passerar mållinjen på en seglat tid som är 1 time och 24 minuter sämre än NF:en Jenny som startade i vår klass!!!!


Sammanfattningsvis en jättetrevlig seglingsdag på sjön om man bortser från tävlingsmomentet (och trogne gasten Palle hade tillverkat bland de godaste ägg/bacon/majo-mackorna jag ätit).


Som det kändes nu så var det ingen ide att ta sig upp till Nynäshamn och planerade Hyundai Cup. Bestämde mig istället för att stanna hemma och ställa om riggen för att prova en teori som poppat upp.

Om nu segeltrimmet ser bra ut, roderkänskan ok och botten är jämn, vad kan då påverka båt farten?

Självklart hur jag som rorsman styr, men eftersom jag provat lite med andra vid pinnen och det inte verkar vara nån skillnad så håller jag fast vid att det är nått i båten som inte är ok.

Om jag tänker tillbaka på sommarens olika seglingar så är det genomgående så att båten gått ok i lättvind gentemot andra båtar, alltså då inte båten lutat. Min teori nu är att båten sätter sig för mycket på häcken och suger fast i sjön när det börjar luta. Eftersom jag har en så mjuk och trimbar mast så märks det inte så mycket i rodertrycket då masten automatiskt planar ut storens övre del tidigt då man skotar (väldigt mjuk extra lång kaltopp). Planen nu är alltså att räta upp masten som jag lutat bakåt ! och se om det verkar göra skilnad (kan tyvärr inte göra det fullt ut då jag behöver mastkran för att justera mastfoten helt).

Hoppas då kunna skota storen för lite mer driv samtidigt som balansen behålls.


Så nu satsar jag på att ta mig till Trosa för att köra höstracet där (shorthand) nästa helg. Blir om det funkar en tillsegling imorrn söndag så fär Lila Blå spendera veckan i Trosa gästhamn...

Skulle verkligen behöva lite positiv input från min kära NF   


Skapa flashcards