Senaste inläggen

Av Lilla Blå - 7 september 2012 14:09

Har nu fått ett nytt snyggt kapell levererat. Tyckte att det var ett måste nu när man har en så ny och fin stor. Passade på att styla den lite i samarbete med segelmakaren   .

 



Har också haft nöjet att ha Uffe på Doyle med ut på båten en sväng   . Vi gick igenom mitt problem med att få till bra höjdtagning på kryssen och kollade av lite generella triminställningar. Nyttigt och kul samt gav mig inspiration till att börja titta på lösningar som gör att jag enklare får till rätt inställning på riggen. Sammanfattningsvis så var det nämligen min rigginställning som har ställt till det lite i mina trimförsök. Seglen står enligt Uffe som tänkt, och skotpunkter mm är helt ok. Självklart så måste jag hitta det där lilla extra som ger de sista 100 delarna på loggen, men skönt att veta att man inte är helt borta  .

Nu blir det lite mer fokus på backstagen och lite planering för kommande tekniska lösningar...


ANNONS
Av Lilla Blå - 4 september 2012 18:26

Efter att ha kappseglat några gånger, både med full (inte onykter  ) besättning och twohand, insåg jag att rorkulten och jag aldrig skulle bli sams i slagen, speciellt när man var 3 i sittbrunn.

På Lilla Blå är rorkulten rak och sitter i bakre bänken i sittbrunnen till skillnad från andra NF:ar. Detta gör att jag antingen måste höja upp den ganska mycket i slagen för att kunna "glida" under till andra sidan, eller så måste jag knuffas med mittgasten om platsen för att ta mig runt framför. Lyckas också till och från lyfta upp den så mycket att jag inte kan styra tillbaka i slaget, vilket ger spännande varianter på båtvingel .


Men problem är ju till för att lösas, så jag satte mig ned och skissade lite vilket ledde till en mall i kartong som sen ledde till en prototyp i limmad plyfa. En väldigt svängd sak...


 

(blir lite mjukare böjar på den riktiga)


Prototypen funkade alldeles utmärkt och det kändes som om sittbrunnen vart flera dm längre, så nu var det bara till att bygga en i mahogny...

Men efter ett antal kvällars funderande och surfande på rorkultar och dess tillverkning, rannsakade jag mig själv angående tid, energi och chansen att jag skulle misslyckas med konstruktionen om jag skulle bygga själv. Hur jag än vände och vred på frågan vart resultatet nedslående och inte i min linje "bygg helst bäst själv", men det är nog bara att inse att en så kraftigt S-svängd rorkult kräver en expert med rätta grejor. 

Så efter lite mailande väntar jag nu på Lilla Blå:s nya styrspak som tillverkas av Niklas på Nyström Båtbyggeri, en riktig expert när det gäller trä och båtar.

Återkommer med bilder och rapport när första "styrningen" är utförd... 


ANNONS
Av Lilla Blå - 3 september 2012 22:32

Behövde stilla seglingssuget så det vart en solorepa ut på mellanfjärden med stor och genua direkt efter jobbet. Lagom medelvind men 5-7 ms i byarna vart ganska tufft solo då både backstag och genua skulle tas omhand i slagen.

Lite blöt genua när man inte hann skota in...

 


En och annan palaver med backstag runt bommen och nedklappningar blev det   , men kul var det...

Snurrade fram och tillbaka några gånger för att prova lite trim. Blev inga riktiga krysstester då jag hade fullt upp med att bara hinna skota mm, men fick i allafall testa lite olika varianter med fart i slagen och genuaskotning.


    


Lilla Blå går fantastiskt bra med genuan när man får till det, blir lite sugen på att mäta in med den, men får nog vänta tills jag fått ordning på focken så man ser fartskillnaden.

Vinden mojnade snabbt och jag gled tillbaka mot bryggan rakt in i solnedgången i nästan plattvatten. Gjorde trots det 2,5-3 knop och båten var så balanserad att jag kunde gå fram och ställa mig i fören och fota lite!


 

 


Mera sånt här önskas   

Av Lilla Blå - 26 augusti 2012 09:14

Segeltävling Arkö Runt, eller kanske mera rätt segeltävling + motor Arkö Runt!

Tyvärr vart årets Arkö Runt en vindfattig historia där väldigt lätta vindar gjorde att den enda båt som hann i mål innan utsatt tid var en First 45:a. Tråkigt för alla de som hade seglat bra och låg väl till men saknade nån enstaka distans.

Nu var det ett dilemma som vi inte hade !!! Men vi börjar från början.


Båten på plats efter den trevliga korta nerseglingen som gav positiva vibbar och skapade förväntningar inför starten.

Vi samlades strax innan skepparmötet, där dagens lite dystra vindutsikter förmedlades tillsammans med det positiva att antalet startande åter hade ökat och nu var över 60 båtar.

Vi bestämde oss för att sticka ut ganska tidigt så vi skulle kunna köra en liten test med spinnakern. Ut ur hamnbassängen och så sträckte vi ett par slag över startlinjen för att känna hur vinden låg och få igång de sedvanliga diskussionerna om hur starten taktiskt skulle läggas upp. Kändes som att lovartsmärket kanske låg lite mycket i vindskugga så vi beslutade att inte jaga märket vid starten utan se om vi kunde hitta en plats vid linjen och smita iväg i lite fri vind en bit ner.

Men först ut och hissa spinnakern. Gick mer eller mindre problemfritt och vi kunde packa om och stuva undan.



 

Starten skjuts upp (blev 30 min) och vi lägger oss och kör runt lite i startområdet och försöker få till kryssvinklar och hur vi ska jobba i brunnen. Redan här känner jag att det är nått som inte känns bra... Det här är första gången vi kör riktigt nära mot andra båtar med nya seglen och fast vi bara "vimsar runt" så känns det som om vi saknar höjdtagning varje gång vi behöver sträcka lite.

Men en sak i taget och vi fokuserar på att komma iväg bra. Vi lyckas hyfsat med vår taktik och ligger bra framme vid linjen med en Fortissimo som kommer glidande upp bredvid oss. Vi räkna kallt med att kunna acca iväg så att vi får fri vind. Anders i NF Jenny och en av de andra NF:arna har tagit en högre position på linjen, den tredje NF:en har en plats snett ner akter om oss.


 

Nu går starten och vi skotar hem och accar iväg... inte!

Vi skotar hem och inser direkt att vi saknar 5-10 grader i höjdtagning och när vi inte kan falla av pga andra båtar så tvärnitar vi och blir snabbt täckta. En hyfsad start blev kvickt förvandlat till hiss bakåt i fältet .

När vi väl kommit i lite fri vind (fortfarande väldigt lätt) försöker vi att hitta trimmet för att få ut båtfart, även om vi inte kan hålla höjd. Fockens framkant är för rund och vi kan helt enkelt inte få in den på den självslående skenan om vi ska ha vettig skotvinkel (blir segelmakarens problem så snart som möjligt...). Alltså blir det till att trimma storen med lämplig tvist och vinkel för att få vettigast möjliga samspel. Ser nog lite skumt ut när vi tvistar ut storen häftigt, men det märker nog knappast de glada medtävlare som kör ifrån/om oss . NF arna en bit upp på linjen har ryckt och ligger långt fram i gruppen och den sista NF:en tar in på oss ut till första rundningen. När kryssen väl börjar där, så tuggar han snabbt upp höjd och fart på oss, och det tar inte lång stund förrän han också är förbi. Vi känner att det kommer att bli en tung resa i den fortfarande väldigt lätta vinden.

Men vi har trevligt och kämpar på mot några av de sista båtarna i vår klass. En IW 31, en Fortissiomo och en W30 blir våra följeslagare under en stor del av resan i den lätta vinden och vi har i vilket fall som helst en del roliga dueller. Nu är vinden fortfarande mellan 0 och 2 m/s så vi har insett att det inte finns nån chans för oss att hinna i mål inom tidsfristen.

När vi kämpat på i kryssen hela vägen upp till Arkö i ungefär samma stil som tidigare utan att något hänt, förutom en god lunch på bullens pilsnerkorv goda äggmackor och sällskap av två sälar, så rundar vi Arkös udde i nästan stiltje. Det är så lite vind att vi bestämmer oss för att ta en liten fika innan vi provar om vi kan fylla spinnakern. Efter en stunds fikande kommer det ett svagt stråk med vind och vi hissar. Nu har besättningen gjort myteri och beslutat att vi ska starta motorn så fort vi kommit ifatt Fortissimon som vi legat hack i häl på under hela racet. Sagt och gjort vi jobbar oss ifatt dem och ber dem glatt att sluta trimma sin spinnaker så att vi får glida om och bryta racet. Glada skratt till svar och vi plockar ner och startar motorn.

Vi morrar hemmåt i vind som sakta ökar till nått som ger de som fortfarande seglar en bra spinnresa hela vägen hem till Oxelösund. Själva är vi lite less så vi ids inte sätta segel. Vi ser att de två första NF:arna har gjort ett bra race och hade varit högt upp i listan om man hade hunnit in innan tiden gått ut. Det är där uppe vi också ska vara, så nu krävs det krafttag av både segelmakaren och mig...

Väl i hamn får gastarna hoppa av på en bryggnock och jag hissar på och får en fin resa hem till Nyköping där jag förtöjer Lilla Blå vid bryggan strax innan 21.

Sammanfattningsvis så var det en trevlig dag på sjön men frustration över utebliven höjdtagning/båtfart och en hel uppsättning problem att ta tag i... fortsättning följer!

  



Av Lilla Blå - 24 augusti 2012 20:07

Då var Lilla Blå på plats i Oxelösund inför starten på Arkö Runt i morgon. Vi var också där men hämtades av snäll sambo  ,  så nu värmer jag upp i tv-soffan. 


Trevlig tillsegling tillsammans med Micke, där vi fick en och annan regnskur men också lite lagom vind så vi kunde prova lite trim och sittbrunnsteknik. Som vanligt så tyckte jag att vi hittade lite båtfart efter en stund, men ingen att mäta mot så...

Nu var det bra att Micke fick chansen att känna på Lilla Blå lite innan start. Han är ju en erfaren fd Rival ägare som jag gastat några gånger åt på just Arkö, så hans erfarenhet känns suveränt att ha i båten. Lite extra kul att hans "gamla" Rival också finns på startlinjen, 15 minuter efter vår start.

Imorrn ansluter också mina "gamla" gastar Palle och Johan. Vi seglade en del trimaran i slutet på 90 talet med god framgång, så ska bli kul att ha dem båda på båten igen. Palle har ju gastat åt mig i alla 3 race jag gjort med Lilla Blå så han känner båten hyfsat väl (även om det nu är lite skillnad med nya segel). För Johan så blir det premiär på LIlla Blå, när han nu vart utbytt som gast på sin "vanliga" båt, för att sonen ansågs mera kompetent   .

Tyvärr har vi inte haft möjlighet att träna nått spinnaker åkande förutom mina och Palles bravader   , som jag skrivit om tidigare... Men vindarna verkar inte bli för hårda så vi får prova oss fram.


Ser fram mot starten imorrn, ska bli väldigt spännande!



  

  

Av Lilla Blå - 17 augusti 2012 18:28

Bo "Bosse" Lindholm har seglat vidare...

Den här sommaren har det varit skralt med både segling och bloggande då jobb och livets tyngre sida tagit plats. Min seglare till far blev sjuk och gick sen hastigt bort. Nu är skärgården en engagerad flerskrovsseglare fattigare.

De sista åren var han dock båtlös, då han sålde sin trogna katamaran "Murre" efter att ha kommit insusande i ett smalt sund i över 10 knop och inte haft fysik nog att ta sig upp och minska segel.

Den gången undveks andra båtar och egna olyckor, men han insåg då att han inte längre klarade segling i den form han ville.

NF hann han bara segla en gång och det var då båten inköptes och seglades från Åkersberga och ner till Nyköping. Även om den resan innebar en del nattkörning med motor så var det en trevlig sista tur vi gjorde tillsammans.

Vi kommer att sakna honom både i vardagen och på havet!


Segel och Race

De nya seglen från DoyleSweden har i allafall luftats några gånger och ett race kördes i början på juni. Det var hemmaklubbens lilla nattrace Juninatt. Förutsättningarna var dock inte de bästa då jag hämtade de nya seglen några timmar innan start. En trevlig början i kvällsbris följdes av ett rörigt försök till spinnakeruppsättning/spinnakersegling/spinnakernedtagning/borttrassling av spinnaker runt förstag/broach med undvikande av ö/pustande helslut i sittbrunnen!!! ALlt detta följdes sen av en sträckbog i nattmörker. Om det var svårt att veta trimmet i dagljus så var man i mörker helt borta...

Nya segel + mörker = vilda gissningar = dålig båtfart  ...!

Av de sex båtarna som startade kom vi in på en klar sista plats. Nu ska det ses i ljuset     av att alla andra startande är duktiga seglare, så jag är ändå inte orolig över Lilla Blå:s presterande, felet låg nog helt hos mig. Det behövs nog en hel del timmar i båten för att hitta det rätta trimmet.

Nu har jag i allafall haft ett antal dagar på böljan så börjar få ett hum om hur inställningarna ska vara. Uffe på Doyle ska titta upp nån dag och hänga med på en trimrepa, så då får vi se om vi kan få till nått som tar ut max ur både båt och segel.

 

På tal om segel så är det race i helgen. Arkö Runt (ca 60 båtar) med tre andra NF:ar på startlinjen. Ska bli kanonspännande att se båtfart mot de andra. Har fortfarande en svag misstanke om att jag behöver få till balansen i båten med hjälp av lite rigglut/roderfix mm innan båtfarten infinner sig, men kan också vara så att det bara är jag som mentalt letar efter ursäkter ifall vi hamnar i kön igen...!

Fredag em blir det en testrepa med ankomst Oxelösund. Lördag morgon går skottet!

Av Lilla Blå - 16 maj 2012 10:43

 

I morse var proffsen från Doyle här och mallade in focken så nästa vecka är den klar! Storseglet än så länge i delar men en vecka efter focken så ska den också få bekanta sig med Lilla Blå...


Det är nått alldeles speciellt med nya segel. Trådar, färger och dukens lyster måste ta fram någon speciell gen som ligger latent i varje prestanda intresserad människa! Jag känner hur jag bara vill ut och pröva att hitta alla maximala inställningar på rigg och trim för att seglet verkligen ska ge varje extra tiondels knop. Måste vara tävlingsbehovet som bubblar över vid åsynen av fibrer och exotiska material Kanske tur att man inte har en sjö av pengar att ösa ur för då hade man väl skaffat något extremt i kol som troligen gjorde att man vart alldeles fnattig    men å andra sidan kanske det skulle vara värt det.


   







Av Lilla Blå - 30 april 2012 17:51


Nu är masten på, några brytblock och styrningar kvar att skruva fast, sen får det bli lite inrednings och puts pyssel

tills nya seglen kommer! 

Skaffa en gratis bloggwww.bloggplatsen.se