Direktlänk till inlägg 19 juni 2011

Efterdyningar från första racet...

Av Lilla Blå - 19 juni 2011 11:06

När vi river ner storen efter att ha gått i mål, tar det bara ca 30 sekunder innan vinden smäller till oss med en 10-12 sekundemeter från helt motsatt håll mot vad vi för någon minut sen länsat över linjen med!


På bara en snabbt utrullad genua försöker vi höjda upp lite för att komma loss från den lilla ön vi just rundat, samtidigt som jag böjer mig ner för att trycka på startknappen och starta motorn.

Efter att ha tryckt frenetiskt på knappen och ställt gasreglaget i alla möjliga kombinationer måste vi inse att batterit är tvärdött! Tydligen klarade det inte att vi körde lanternor, gps och laptopen under natten som vi gjort. Klantigt av mig att missa det i planeringen!


Nu finns det ju en vev i båten, och enligt uppgift så ska den lilla Yanmar 1GM10C gå att veva igång enligt instruktion. Efter att förtvivlat försökt få upp sån hastighet på vevandet att kompressionsläget kan passeras inser jag att teorin om vevstart inte är lika med verkligheten...

Med blödande knogar, onda armar och lätt illamående mage, meddelar jag rorsman i sittbrunnen att motor kommer att vara död tills vi har ett nytt batteri.


Vi diskuterar alternativ samtidigt som vinden ökar ytterliggare och vrider 45 grader till. Vi fortsätter att kryssa med genuan omväxlande inrullad lite och fullt ute, beroende på styrkan i byarna. Eftersom vinden varierar kraftigt i riktning kan vi inte riktigt bestämma oss för om vi ska satsa på hemsegling utan motor, eller söka hamn och skaffa nytt batteri.

När vi kryssat sakta framåt nån halvtimme tar vi det kloka beslutet att inte fortsätta med en tung kryss hemåt. Vi har inte sovit en enda minut under hela natten och att sitta ett antal timmar i hårdkryss känns fruktansvärt jobbigt.

Vi siktar istället på Näverkvarns hamn där vi seglar in på bara genua och lägger till utmed deras nya fina gästbrygga.

Jag ringer sen äldsta sonen som skickas att inskaffa nytt batteri. Så här i efterhand var det tur att han skulle jobba och inte var med ombord...


Medan vi väntar på batterileverans, tar vi en välförtjänt öl i sittbrunnen innan vi knatar upp till hamnrestaurangen och beställer in varsin hamburgertallrik till våra trötta kroppar.

När sonen efter någon timme dyker upp, skickar jag med andra halvan av besättningen tilbaka till Nyköping och lägger mig själv att sova ett par timmar i båten.

Sen följer några otrevliga timmars motorkörning i hög sjö på Bråviken (orkade inte byta segel, reva mm), innan Lilla Blå åter ligger tryggt i hemmahamnen vid 2130-tiden.


Lärdomen av detta är enkel, se till att man har ström i båten om man vill kunna starta motorn. Projektplaneringen påbörjas direkt när jag sitter i vågdalarna på väg hemåt.



 
ANNONS

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Lilla Blå - 4 maj 2016 21:30


Äntligen en skön dag med lite svensk försommarvärme! Passade på att sticka ner efter jobbet och se till att pricka av lite på listan. Ny olja och oljefilter i motorn samt rengöring och byte av bränslefilter (lyckades också identifera en tjyvlufts...

Av Lilla Blå - 27 april 2016 20:54


+4 grader, 6m/s och en smal farled, hur kan det bli bättre för lite riggtester  ?   Försöker hitta rätt grundinställning på riggen då jag i år satt an fiolen mer än tidigare. Dagens test var del 1 av att hitta hur mycket storskotet böjer masten v...

Av Lilla Blå - 24 april 2016 15:00


+4 grader och 4-8m/s enligt SMHI:S prognos, så blev en kort tur på mellanfjärden införd rejält varma kläder. Lite för löst ansatt rigg, en trasig travare i storseglet och lite för plant skotad fock, vart dagens samlade erfarenhet. Märkte också at...

Av Lilla Blå - 23 april 2016 21:41


En lite eftermiddagstur på mellanfjärden efter hagelskurarna givit med sig blev det   Hade tur och inget oväder drog ut över vattnet, så slapp bli blöt denna gång. Vart att kolla och åtgärda lite småsaker med rigg/skotning samt passade på att kop...

Av Lilla Blå - 21 april 2016 20:21



   Då var premiären avklarad!     Satte dit segel och det mesta av den löpande riggen (saknas lite rev mm).     När spridarna sitter 4,70 från ytan är det bra att ha en hyfsat hög kajkant och en släpkärra!   Kort premiärtur i ränn...

Skaffa en gratis bloggwww.bloggplatsen.se